Lektion 4, redovising bloggar HTML

Dagen påbörjades med en genomgång om hur webben funkar, och presentation av våra bloggar (denna du läser) som vi gjort till idag.

Det var kul att se vilka bloggar alla valde och efter vilken anledning. Har ännu inte läst igenom alla bloggar från alla i klassen men det får bli kvällens projekt.
Det var även kul att se hur olika personer skriver, är det sakligt, personligt eller en liten blandning.

Efter lunch gick vi igenom en grund i HTML kodning.

Vi laddade ner Notepad++ från Notepad ++ hemsida (för PC) på Mac användes TextWrangler.
Med hjälp av W3schools och självklart vår lärares Johans genomgångar gick vi igenom grunderna i HTML.

Vi gick igenom basic kodning, vad <head> och <body> är, hur man la in en bild internt eller från webben.
Jag har tidigare jobbat lite inom HTML när jag gick kurser på högskolan i Borås och kände att jag kunde detta grundläggande. Men det är ändå trevligt med en genomgång.
Jag hjälpte mina bordsgrannar så mycket jag kunde, självklart för mig, det blir en pay it forward. Jag hade ju aldrig kunnat det om inte en klasskompis i Borås satt och hjälpte mig.

Vill man lära sig grunderna inom detta så är det w3 schools jag rekommenderar, även The new boston på hemsida och speciellt youtube var ett stort stöd och hjälp när jag då låg gråtande på nätterna och försökte lära mig knacka kod.

html

Imorgon kommer vi gå igenom CSS, som är design- och layoutdelen man integrerar till HTML-koden du precis skrivit.

Lämna en kommentar